Batalha en Fatima

30 december 2018 - Viseu, Portugal

Vanmorgen goed vroeg opgestaan, om 8:15 vertrok de bus naar Fatima, dik 2 uur rijden. Het eerste deel van de route was bekend, de weg naar Coimbra die we gisteren ook gereden hadden. Rond half 11 waren we in Fatima, waar we de Nederlandstalige gids  (Daphne) hebben opgepikt. Na een korte pauze in Fatima (plassen, koffie en in ons geval pasteis de nata), met de bus door naar Batalha.

Onderweg hiernaartoe heeft de gids verteld hoe het klooster in Batalha ontstaan is. Batalha betekend slagveld en jaren geleden zijn daar veldslagen met vooral de Spanjaarden en in mindere mate met de Moren gevoerd. De Spanjaarden waren door de jaren heen niet echt vrienden van de Portugezen (Daphne vergeleek het met Nederland en Duitsland).

Tegenwoordig is het geen klooster meer, jaren geleden is na een interne strijd in Portugal, die gewonnen werd door de prins die niet door de kerk gesteund werd, het verboden om nog monnik of non te zijn in Portugal. Daarom zijn de meeste kloosters in tegenwoordig geen klooster meer, maar in gebruik door bv het leger of als een museum. Met de uitleg van de gids erbij was het een hele mooie rondleiding, zie ook de foto's.

Daarna weer in de bus, terug naar Fatima. Onderweg hiernaartoe heeft de gids het verhaal verteld van de verschijningen van Maria aan de 3 herderskinderen in 1917. Steeds op de 13de van een maand, de laatste keer in oktober 1917 (de eerste keer op 13 mei 1917), net 101 jaar geleden. Op de plek van de verschijningen staat nu een kapel en in de directe omgeving staan 2 kerken, 1tje die pas in 2010 geopend is. Regelmatig laten de pauzen zich blijkbaar zien in Fatima.

Sommige bedevaartgangers maken op de knieën een rondgang rond het verschijningspunt alvorens daar te gaan bidden, dat hebben wij aan ons voorbij laten gaan. We hebben ook kaarsje aangestoken, een elektrische dit keer. De reden hiervoor, je kon wel echte kaarsen kopen, maar die kon je niet echt aansteken, die moest je in een soort bak met vuur kieperen. Ik weet niet zeker of dat duidelijk te zien is op de foto. Je kon daar kaarsen kopen van verschillende lengtes,  als je een kaars wilde aansteken voor iemand die 1,80 lang is/was kon je een kaars van die lengte kopen.

Nadat we alles bekeken hadden nog lekker geluncht voor we aan de terugweg begonnen. Nog even gestopt in Coimbra om de tas van 1 van de medereizigers op te halen, die ze de dag ervoor vergeten was. Gelukkig was de tas netjes op het politiebureau afgegeven.

1. Lisette:
    31 december 2018
    goeiemorge op de laatste dag van een heel bewogen jaar voor jullie en ook voor ons ...😘het ziet er allemaal heel mooi uit en zo te zien genieten jullie ook lekker . Het weer hier is 💦☔️dus blijf nog maar lekker in de zon . Eine gooje roetsj en tot in ut neuje jaor . Grt Ruud en lisette🥂✨😘