Deel 1 - 25 tot 28 aug - Amsterdam

28 augustus 2020 - Amsterdam, Nederland

Wenn schon, denn schon. Gelijk de hoofdstad dan maar! Het is alweer een tijdje geleden dat we samen hier waren. We parkeren de auto voor 3 nachten onder in de Johan Cruijff Arena. Even de Boulevard over richting het station. Gelijk de eerste regenbui van vele te pakken (of is het één grote bui 🤔?). Met de metro + mondkapje naar het hotel! Altijd fijn als dan voor de vermelde tijd toch je kamer al klaar is. Mooi, fris hotel, ruime kamer. Hup, de stad in, op naar het bier. Wat opvalt: het is absoluut niet druk in de stad. Het Lagerhuis, prachtige bar... 3 tafels bezet? Hoe houden ze dit vol? Lekkere biertjes gedronken, ook nog wat te proeven gekregen. De dame was blij met wat aanspraak. Alweer wat dichter bij het hotel vinden we een verified venue van Untappd: Gollem. Volgens Untappd hebben ze er 232 verschillende bieren. Mooi verzorgde kroeg en fraai getapte bieren. We eten deze 1e avond bij Mediterraans restaurant Olijfje, vlak bij het hotel. Was lekker, niet heel bijzonder.

Woensdag begint met een ontbijtplek zoeken in de buurt van het Anne Frank Huis. Dat lukte wonderwel. Verhongeren in Amsterdam is onmogelijk. We hebben al eerder kaarten voor het Anne Frank Huis gereserveerd. Om 11.15u zijn we aan de beurt en starten we onze rondleiding. Totaal anders dan vroeger... Hoe hebben de familie Frank en de ander bewoners van het Achterhuis aan de Prinsengracht 263 het daar 2 jaar volgehouden. Onbegrijpelijk! En dan met de allerlaatste trein uit Westerbork toch nog de dood tegemoet... Dit mag nooit meer gebeuren!!!

Even bijkomen met een kop thee en koffie en voor Jan: appeltaart met slagroom, uiteraard. Daarna kort shoppen: een nieuwe jas voor Jan! Omdat de kroeg waar Jan zijn 1000ste unieke biertje wilt drinken nog niet open is, nemen we plaats bij Le Pub aan het Leidseplein. Niets leuker dan mensen kijken, in de regen. Om 16.00u gaat Beer loves Food open en om 16.01u  stappen we er binnen. Ook hier: de keuze is reuze maar toch geen 232 verschillende bieren 😉 Aangezien ze bij hun gerechten biersuggesties doen, hier lekker blijven hangen voor het avondeten. Goed gegeten! Op weg terug naar het hotel nog een afzakkertje genomen bij Gollem. Dezelfde barkeerper... oei... hij kent ons nog van gisteren 😊

Donderdag uitgeslapen. Na een verkwikkende douche naar het Rembrandtplein gelopen. Een soort van brunch bij tante Roosje. Ook hier: 3 tafeltjes bezet? Zit "normaal" vol... Het is nog droog maar... er wordt weer regen verwacht dus even kaartjes regelen bij het Stedelijk Museum. Dan maar iets aan cultuur doen. Wat uurtjes rondgewandeld, gelezen en bekeken. Mooie collectie van bekend en onbekend, voor ons dan. Tijd voor de inwendige mens. Cafe 't Smalle richting de Jordaan. Al wandelend langs de grachten met een zonnetje warempel. ' t Smalle: dicht...! Een Corona-sluiting-slachtoffer? We komen er niet achter... Genoeg andere kroegen waar we kunnen zitten met een biertje voor Jan en een cocktail voor mij. Wat olijfjes erbij... rust...! Om 17.30u (later lukte niet want alles was al volgeboekt) kwamen we bij Ron Gastrobar Oriental in de Kerkstraat. Mooi restaurant, veel personeel, allemaal met mondkapjes. Respect hoor! Cava, kroepoek met huisgemaakte sambal, dimsum, rosé, pekingeend, live-muziek door een prachtig mooie zangeres, saté van geit en een limoen-lychee-kokos-ijsje na... Genoten!!!

Ook deze avond sloten we, na alweer een wandeling, af bij Gollem. Gelukkig, een andere barkeeper, leuke dame die iets wist te vertellen over het bier!

De vrijdag bestond uit: inpakken, metro, ontbijt scoren bij AH to go op het station, de trein nemen naar de Arena en de autorit naar... Zutphen!

1. Jan Haagmans:
    28 augustus 2020
    Er komme neet allein coronakilo's bie zo te laeze😊
  2. Teun en Ellie:
    29 augustus 2020
    Zo mooi/leuk kan Nederland zijn. Nu nog de temperatuur iets omhoog en geen regen. 👍
  3. Helene Martens:
    30 augustus 2020
    Niete slechte !!!!!!😊
    Zo wordt "Holland" ook nog eens populair.
  4. Lisette:
    30 augustus 2020
    Fijne vakantie
  5. Caroline:
    7 september 2020
    Zie ik nu pas jullie blog!! Ik ga meteen lezen. Wat een mooie start al!