Deel 4 - 4 tot 7 sept - Warten

7 september 2020 - Warten, Nederland

We hebben net de toeristische route naar Warten ingesteld als Karin dus appt. Of we boodschappen kunnen doen. Op naar de AH XL in Leeuwarden dus. Broodjes, brood en krentenbrood en wat beleg. De rest hebben ze in hun chalet. We melden ons met alle bagage bij B&B Wartena Hoeve. Mooie kamer op de 1e verdieping. Die onhebbelijk grote tas moet dus weer een trap omhoog 💪🏻 Met de lunchspullen melden we ons rond 12.30u bij Karin en Jan. Buiten kunnen lunchen. Koffietjes erbij. Heerlijk, vakantie. Wat later melden we ons bij de boothelling en daar wordt net de sloep van Jan te water gelaten. We varen een prachtig stuk door Nationaal Park de Alde Feanen. Uiteraard met een stop voor een biertje voor de Jannen 😊 Tijdens het varen een tafel gereserveerd in Grou voor een later diner. Eerst de sloep weer aanmeren in de jachthaven van Warten. Altijd spannend, erg charmant is het nl. niet, hoe we de steiger opklimmen 🤣 Boeien!

We dineren dus in Grou, bij Beslag. Een pannenkoekenrestaurant, maar anders. Karin en Jan H. gaan voor de Japanse versie, Jan en ik voor de Amerikaanse, uiteraard. Boh, wat is dit bijzonder!!! Het afzakkertje nemen we in het chalet in de jachthaven.

Zaterdag starten Jan en ik na het ontbijt in de hoeve met een wandeling door Warten. In het chalet alweer koffie met appeltaart. Het weer wordt minder goed dus we besluiten de sloep niet te nemen. We naar naar Sneek, via een korte omweg. Eerst naar de wijn en whisky schuur. 1700 wijnen en 1300 whisky's... Duurt effe voordat de keuze gemaakt is 🙃 Uiteraard blijft mij wéér 'n likeurtje aan de vingers plakken. Door naar Sneek. In een waterig zonnetje met een fris windje toch op het terras beland, bij Aan de Gracht, aan de gracht dus. Lekkere tosti! En omdat het kan en omdat er af en toe wat druppels vallen zoeken we een mooi café. Het wordt Biercafé3B; 20 bieren op de tap en een veelvoud op fles. Alle vier aan 't bier! Het moet niet gekker worden! Terug bij het chalet, later op de avond, wokt Karin een heerlijke warme maaltijd bij elkaar. De mannen proberen de nieuwe whisky's en Karin schenkt ons dames een lekkere rode wijn in.

Zondag rijden Jan en ik naar Harlingen om een blik op de Waddenzee te werpen. Dat lukt! Ook eten we op de kade wat poffertjes, nou ja, ik eet er 1 en Jan de rest. Via Zurich en Makkum rijden we de toeristische route terug naar Warten. Daar wacht ons een uitgebreide lunch! Het weer slaat om, het regent. Geen sloepweer dus. We kijken F1 (jammer van Max) en drinken  alvast wat. Langzaam wordt het tijd om uit te zoeken waar we gaan eten. Het wordt Leeuwarden, Baylings. Volgens mij het mooiste pand van Leeuwarden... prachtig. Dit moet je gezien hebben! Genoemd naar de notaris die er ooit kantoor hield. Trapje op, trapje af, open keuken, zelfs eten in de bieb kan. En laat het eten nou ook gewoon erg lekker te zijn en zeker niet duur. Aanrader. Aangezien de Jannen 's middags al aan de whisky hadden gezeten wordt het een vroegertje vandaag. We gaan na het eten gelijk terug naar de B&B.

En dan is het maadag. Na het ontbijt gaan we nog even voor een kopje koffie langs bij Karin en Jan. Met de auto "vol" met Fryske Dúmkes, Fryske Sûkerbôlelikeur e.d. op weg naar Limburg.

Fryslân, oant sjen!

1. Caroline:
    7 september 2020
    Wat een fijne dagen hebben jullie gehad. Nu ben ik toch benieuwd hoe het klimwerk is gegaan vanaf de boot..
  2. Vivianne:
    7 september 2020
    Ja Caroline, Nederland is (ook) prachtig. Tja, en dat klimmen... zoals gezegd: niet charmant 🙈