Deel 3 - 1 tot 4 sept - Leeuwarden

5 september 2020 - Leeuwarden, Nederland

Vanuit Zutphen is het natuurlijk niet zo heel lang rijden naar Leeuwarden. We nemen een toeristische route. Met hulp van Erik - nog bedankt voor de tip 😉 - belanden we rond lunchtijd in Heeg aan het water. Koffie- en lunchtijd. Leuk zitten en indertussen genieten van de capriolen van de mensen op aanleggende bootjes 😊 Vanuit Heeg rijden we naar Terherne, even verderop, het Kameleon-dorp met een boeren-ijs-boer, jummie. Maar ook het dorp van de nostalgie... Want ooit gingen we eens een weekeinde zeilen met Ufo's van Sjerp de Vries. We vinden de plek terug en... de kleinzoon van Sjerp, die nu de zeilboten verhuur regelt. Er ligt een Landal park bij met hele mooie huisjes! Om te onthouden!

Het wordt tijd om door te rijden naar Leeuwarden, naar onze Airbnb. Het betreft een bovenwoning dus onze onhebbelijk grote tas haalt het 1 stijle trap omhoog. Daar parkeren we 'm voor 3 nachten. We slepen alleen onszelf nóg 1 stijle trap omhoog om te slapen. Grote, hoge woonkamer met weinig spullen. Wat Ikea en wat brocante, wel grappig gedaan. We gaan wat noodzakelijke boodschappen halen en lopen opnieuw de stad in, op zoek naar wat lekkere biertjes. We krijgen gezelschap aan ons tafeltje van een koppel uit Leeuwarden. Heerlijk gekletst, (te?) veel gedronken, wat hapjes gedeeld. Uren later rollen we van het terras. Die stijle trappen wachten op ons.

Woensdag slapen we iets uit 🙃 en na het ontbijt verplaatsen we onze auto naar de P&R achter het NS-station. Iets met erg hoge parkeerkosten in de binnenstad?! We lopen de NS-wandeling van 9km door Leeuwarden. Om de hoek bij onze Airbnb ligt Stadsherberg Bellevue. We pikken op het terras nog een zonnetje mee, Jan een biertje en ik "Spa-rood" wat meestal Chaudefontaine blijkt te zijn. Omdat de Airbnb te koop staat en de makelaar per ongeluk bezichtigingen heeft ingepland hebben we met de verhuurster afgesproken dat we tussen 16 en 17 niet thuis zijn. Het blijkt bij 1 bezichtiging te blijven dus na 16.30u mogen we weer binnen. We eten een gezonde salade thuis en blijven de avond op ons honk.

Donderdag is regen gemeld... en dat doet het dan ook, de hele dag! We reserveren kaartjes voor het Fries Museum, drinken koffie bij Douwe E., gaan nog even op garen- en haaknaaldenjacht en melden ons wat vroeg bij het Museum. Daar lopen we een uurtje of 2 door de verschillende mooie en ook wel onbeschrijfelijk rare tentoonstellingen 🤪Tijd naar een biertje! Bij de Markies doen we een proeverij van 4 en we nemen er een Friese plank bij. Lekker! We eten Grieks deze avond. Niets te klagen.

Vrijdag is vertrekdag. We ruimen wat op, herpakken de onhebbelijk grote tas en rollen 'm door de binnenstad van toch wel een heel erg leuk Leeuwarden naar de auto achter het station. Inmiddels heb ik contact met Karin. Of wij wat boodschappen voor de lunch kunnen doen in Leeuwarden. Dat kunnen wij. Op naar Warten!

1. Caroline:
    7 september 2020
    Heerlijk, al die culinaire verwennerij.