Deel 2 - 28 aug tot 1 sept - Zutphen

2 september 2020 - Zutphen, Nederland

Eerst kort nog even terug naar Amsterdam... Omdat we met het OV naar de Arena terugreisden betaalden we € 3,00 = drie euro voor het parkeren aldaar, voor drie dagen. Een korting van € 87,00 = zevenentachtig euro!!!

De rit naar Zutphen verloopt prima. We zijn wat vroeg en krijgen dus nog geen sleutel van de kamer. De bagage in een halletje geparkeerd en de stad in. We landen bij Stadsbrouwerij Cambrinus waar we lunchen en een biertje drinken. Een korte wandeling later laten we onze bipsen alweer op een stoel landen, bij koffie- en theeschenkerij de Pelikaan. Wat een leuke zaak, met winkel. Allemaal lekkere dingetjes... Uiteindelijk laat in de middag terug naar het hotel waar we dan wel kunnen inchecken. I.v.m. Covid wordt een ontbijt-tijd afgesproken. Het wordt 9.10u. Jawel. Op Tripadvisor vinden we een restaurant waar we ook nog plek krijgen. Weliswaar het laatste tafeltje maar we kunnen eten! Een Frans restaurant is het, Bistro Marseille, wat het druk heeft gehad dus er zijn nogal wat gerechten op. Het lukt om voor Jan nog iets met vlees te laten maken, gelukkig! Al met al lekker, lang gegeten!

Op zaterdag nemen we na het ontbijt de trein naar Deventer. De volgende Hanzestad. Na een wandeling door de stad, over de Markt mét eenrichtingsverkeer én een voergangersrotonde(!) krijgen we trek. We eten Deventer Mosterdsoep op het terras. We wandelen een lekker stuk verder. Op een pleintje wat achteraf ligt een kroeg, Het Glas in Lood. Apart... Uiteraard niet weggegaan zonder een biertje in te checken en ik proefde ook nog een zwarte bessen likeur "uit eigen keuken". Terug naar het station gelopen en aangekomen in Zutphen eten we bij Revolutie wat tapasgerechtjes in 2 gangen. Als toet nemen we een cocktail. Héérlijk! Via een Gall & Gall,  waar we wat wijn scoren, terug naar het hotel. Lekker wat hangen want we zijn toch wel moe van het vele lopen.

Ook zondag ontbijten we om 9.10u. Daarna nemen we opnieuw de trein. Die brengt ons naar Enschede. Omdat de weersverwachting wat minder is boeken we kaartjes voor het Rijksmuseum Twente. Daar rollen we twee uur later weer naar buiten! Aparte dingen gezien en geroken... Hierbij wil ik graag vermelden dat we hier langer hebben rondgewandeld dan in het Rijks in Amsterdam wat jaartjes geleden 🙈☺ Op naar een versnapering. Het is koopzondag en best druk. We kiezen een brouwerij net iets buiten het horecaplein. Daar kunnen we in de tuin rustig onder een afdak in de luwte genieten van het lekkers. We sluiten de dag in Enschede af bij de Beiaard, met saté en de biersuggestie Skuumkoppe van Texel. Tóch een heel klein beetje Texel dus... Met de treinen van het Blauwe Net terug naar Zutphen. Daar doen we niet veel meer, moe gelopen.

Maandag vroeg opgestaan, het ontbijt gepland om 7u. We rijden in de regen naar Geleen voor de crematie van de pa van Ruud. We weten uit ervaring dat het goed doet als je vrienden hebt die die moeite nemen. Laat in de middag zijn we terug in Zutphen. We gaan terug naar Stadsbrouwerij Cambrinus waar we beginnen op het terras en binnen eindigen met een lekkere maaltijd.

Dinsdag checken we uit na het ontbijt en gaan we met alle spullen door de stad naar het station waar we de auto hebben geparkeerd. Laten we het erop houden dat het parkeren in Zutphen vele malen duurder was dan in Amsterdam 😑

1. Caroline:
    7 september 2020
    Mooie dagen in mooie steden, wat heeft NL toch eigenlijk veel leuke plekjes. Fijn dat jullie terug konden komen, steun van vrienden zal altijd goed doen bij verdriet.