Porto

27 december 2018 - Viseu, Portugal

Vandaag stond de reis in het teken van Porto. Er was met de lokale gids afgesproken om haar om 10 uur op te halen, dus vertrokken we om 8:15 in Viseu.

Net voor 10 uur waar we bij het stadion van Porto waar de gids stond te wachten. Na een rondje rond het stadion, waarbij ze vertelde dat tijdens de openingswedstrijd van het stadion FC Porto tegen Barcelona speelde waar Messi toen zijn debuut maakte, reden we naar een Port 'fabriek'.

Hier begonnen we met een film over de Port en de streek in het achterland waar de druiven groeien en geplukt worden. Vervolgens kregen we tussen de grote (en kleine) vaten uitgelegd wat de verschillen zijn tussen de verschillende witte ports en de verschillende rode ports. Er zit zo veel suiker in de druiven dat het fermenteringsproces gestopt moeten worden, dit in tegenstelling tot 'normale' wijn, waar dit vanzelf stopt. Port is daarom ook vaak wat zoeter. De rondleiding werd afgesloten met het proeven van een witte en een rode port.

Vervolgens weer de bus in, waar de gids ons de geschiedenis van Porto vertelde en de mooie plekjes liet zien. Uiteindelijk 3 keer uitgestapt, maar de eerste 2 keer waren eigen wat kort, om veel te doen. De 2de keer wel een koffie en een typisch Portugees taartje gegeten (Pasteis de Nata).

De derde keer ongeveer 2 uur door Porto gelopen, waarbij we erg lekker en redelijk uitgebreid geluncht hebben voor erg weinig geld.

's Avonds een typisch Portugese maaltijd, gevolgd door een optreden van een typische Portugese band ui Viseu. Kijk en luister naar het filmpje en geniet ervan zoals wij dat ook een uur gedaan hebben.