Om de hoek bij het Capitool

25 juli 2019 - Washington D.C., Verenigde Staten

We slapen in het Capitol Hill Hotel, om de hoek bij het Capitool. Vanmorgen kwam er waarschijnlijk de een of andere bobo aan want we mochten niet heel kort langs één kant van dat Capitool. Dan maar met een grote rechtse boog eromheen. Wat een pracht en praal trouwens. Je zult er maar werken... De achterkant van het Capitool is wat wij kennen van de tv. Het bordes, de reflection pool en dan honderden en honderden meters gras en lanen, door wegen doorkruist, the National Mall. Aan weerszijden het ene na het andere - meestal gratis - museum. Halverwege even van de voeten in het Pavilion Café voor koffie en iced tea. Stukje verder gelopen en bij het Smithsonian National Museum of American History naar binnen gegaan. Hele mooie verzameling is er tentoongesteld. De afdeling The First Ladies sprak mij het meest aan. Jurken, schoenen, juwelen en servies door de jaren heen. Nadat we twee van de drie verdiepingen bekeken hadden zijn we verder gegaan naar buiten. Eerst de inwendige mens verzorgen, erg belangrijk! Verder gelopen richting het Washington Monument. Dit gebouw was tot 1884 het hoogste gebouw ter wereld! En als je dan op het hoogste punt je hoofd naar rechts draait zie je de bekendste woning van de wereld, op dit moment bewoond door Donald en Melania, the White House. Verder lopend in de schaduw van de bomen kwamen we aan bij het Vietnam Veterans Memorial. Zeer indrukwekkend, zoveel namen, zoveel doden... Eindpunt van the National Mall: het Lincoln Memorial met daarvoor ook weer een reflecting pool. En omdat we ooit van iemand hebben gehoord: kijk ook eens achterom... keek ik achterom. Een mooie weerspiegeling van die hoge toren in het water. Jan liep de trappen nog omhoog om binnen te kijken bij Lincoln. Ik dacht alleen nog maar aan die hele terugweg.

En op die terugweg liepen we nog wat korter langs the White House. Wat een poeha aan beveiliging... het mag wat kosten! Bij de familie Trump op de hoek lag een interessant gebouw, iets met pizza en bier! Heerlijk na 14804 stappen. Daar werden we trouwens toch herkend, door een serveerster weliswaar en alleen maar als Nederlanders. Zij kwam uit Haarlem en liep 3 maanden stage bij the Corner Office at the W. Toch effe leuk Nederlands gekletst met haar. De kortste weg terug bracht ons nog langs de FBI, the Old Post Office, nu ook van Trump inc., het National Archives Research Center, Superiour Court of D.C., allemaal in de straat van Trump: Pennsylvania Avenue. Weer om het Capitool heen gelopen, het was er inmiddels erg rustig. Wij zijn ook rustig op de hotelkamer. De stappenteller zegt bijna 20.000 stappen, de voeten zijn heel moe en ons hoofd zit vol met mooie plaatjes. Morgen misschien maar eens kijken hoe de metro werkt hier in dit stadje.