Manhattan, stirred, not shaken

21 juli 2019 - Manhattan, New York, Verenigde Staten

Wat een dag... 22663 stappen vandaag...

We begonnen de dag vroeg met een ontbijtje bij Starbucks. Het NY metrosysteem proberen te snappen en jawel: we kwamen goed uit bij het metrostation World Trade Center. Indrukwekkend bouwwerk. Op naar de One World Observatory. Alleen die lift al... en dan... het uitzicht. Het is niet te geloven! Eenmaal beneden en buiten proberen we de toren van alle kanten vast te leggen. Wat een gigant! Maar wat jammer dat het gebouwd moest worden... Dan vallen we best even stil bij de - oneerbiedig gezegd maar niet bedoeld - vijvers die gemaakt zijn op de plekken waar torens 1 en 2 van het WTC stonden tot 11-9-2001. We zien hier vele UK Scouts, het lijkt wel of ze met het hele contingent hier zijn. In de korte maar alweer zeer warme wachtrij voor het 9/11 Museum even gepraat met een leidster van de UK Scouts. Ze reizen vandaag door, met een tussenstop met hopelijk genoeg slaap - naar the Summit in West Virginia waar the World Scout Jamboree gehouden wordt. Alle UK Scouts maken nog een nareis naar Canada zei de jongedame. Wat een fantastisch vooruitzicht! In het museum raakten wij vooral onder de indruk van de onderkant van die vijverbakken. Je zag nog precies waar de steunen van de torens gestaan hebben. Vermorzelde brandweerwagens, briefjes van gezochte familieleden, vliegtuigonderdelen... alles is er te zien, niets laten ze onbesproken. Het blijft een laffe en onbegrijpelijke daad van die boeven.

Helemaal afgekoeld door de airco stappen we de warme buitenlucht in. Via St Paul's Chapel en City Hall of NY (ja ja, weer aan de collega's gedacht) op een straathoek een hotdog gescoord met koud water en toen op naar de Brooklyn Bridge.  Die lag al van boven in de toren te shinen, nou ja... best een oud ding. Ik heb het tot de eerste pilaren gered, toen ging mijn hart zo tekeer door de warmte dat ik me even erbij moest gaan zitten. Jan is een stukje verder doorgelopen maar ook niet tot aan de overkant. De moed bijeen geraapt en door naar Chinatown. Hoezo Amerika... je waant je in China (ben er nooit geweest dus echt weten doe ik het niet natuurlijk). Met nog een behoorlijke inzinking onderweg toch de Biergarten weten te bereiken. GEEN AIRCO!!! Het was een door waaiers gekoelde zaak... nou... mijn hart was zo van slag dat ik dacht dat ik van mijn stokje ging. Het in eerste instantie bij wat water gehouden en toen het een hele tijd later een beetje ging toch ook een biertje gedronken. 37gr C is echt té warm voor mij!

Met de metro - die we inmiddels een beetje beter snappen - naar het HardRock Café gegaan. Gewoon, omdat er airco is. Biertje(s), nacho's, chickenwings. Lekker... we kregen het er zelfs een beetje té koud! Lekker weer naar buiten. NOT! Alsof er iemand met een hete föhn op je lijf blaast! Rustig aan doorgelopen, St. Patrick's Cathedral op de foto gezet en even binnen een blik geworpen. Op naar Rockefeller Center / Top of Rocks. Het water wat we nog hebben is alweer lauw dus naar binnen bij Top of Rocks. Op naar bar Sixtyfive... met de lift, uiteraard naar een bar op de 65ste verdieping. We waren er zo! En daar, daar dronken we heel decadent een cocktail, 'n Manhattan! En alweer: dat uitzicht! Inmiddels hebben we voor morgenavond gepland staan dat we naar het Observatory Top of Rocks gaan want vandaag kon dat pas om 23.00u Beetje té laat. Via alle 'lichtjes' op Broadway en Times Square terug in het hotel aanbeland. 22663 stappen, hoezo een grote stad!?

1. Caroline:
    22 juli 2019
    Zoveel stappen in die warmte.... ik neem een hele grote pet voor jullie af! Na zoveel indrukken kun je die cocktail extra goed gebruiken!
  2. Robert-Jan:
    22 juli 2019
    Wow, indrukwekkend !!! In die hitte zoveel stappen ... Dan moet je idd veel drinken, cocktail hoort erbij !! New York is een stad die je lopend moet verkennen. Maar veel moois, en veel indrukwekkende dingen gezien. Wij leven met jullie mee; onze favoriete stad. Leuk geschreven !
  3. Netty Wackers:
    22 juli 2019
    Ik geniet van jullie vehalen. Kijk nu al uit naar het volgende avontuur en de volgende dag !
  4. Jean Dormans:
    22 juli 2019
    In 1 woord indrukwekkend. Door de verhalen waan ik me zelf al in Amerika.
  5. Pap:
    22 juli 2019
    Luitjes hou er rekening mee dat wij blanken niet gebouwd zijn voor temperaturen van 37 á 38 graden.
    Ondanks die hitte veel plezier.
  6. Helene Martens:
    22 juli 2019
    Jullie moeten er wel wat voor over hebben om wat te zien. Lijkt me allemaal wel heel indrukwekkend. De plek van de torens...kan me echt indenken dat dat je aangrijpt...pffff.